woensdag 24 oktober 2012

# 23 Evaluatie

# 23 Evaluatie
Terugklijkend en teruglezend vind ik 23 dingen een leuke cursus. hij is praktisch en concreet. Ik heb kennis gemaakt met verschillende toepassingen en programma's, waarvan ik er een aantal al kende en een aantal nog niet. Ik vind de opzet van de site erg leuk en geschikt voor alle leerstijlen, je kunt luisteren en kijken, lezen en zelf ontdekken. Ik heb zo veel mogelijk uitgeprobeerd, waardoor ik een beeld heb hoe het werkt. Ik merk wel dat ik een aantal programma's onvoldoende vaak gebruik, waardoor het wegzakt. En ik word kriegel van al de wachtwoorden die je onthouden moet, daar zouden ze wat op moeten verzinnen.

Wat neem ik vooral van de cursus mee:
- de vele applicaties die er zijn om informatie en kennis te delen, of dat nu beeldmateriaal(Flickr, Youtube)of bestanden en geschreven documenten zijn of boodschappen zijn;
- een aantal toepassingen gebruik ik al intensief zoals bibliotheek 2.0 en Linked in, een toepassing als facebook wil ik nog niet gebruiken, omdat ik nog niet echt het nut ervan inzie.
- Twitter is leuk, maar ik moet me er nog echt op gaan storten. Doordat ik niet publiceer gebeurt er weinig;
- Een aantal toepassingen zal ik minder gebruiken, maar het is prettig er kennis van genomen te hebben, zoals lybrairy thing.

Veel van de toepassingen zijn bruikbaar voor de bibliotheek. Ik verwacht richting toekomst dat met name mobiel internet en apps een grote vlucht nemen. Dat is handig, want bijna alle applicaties en social media hebben een toepassing voor de mobiele telefoon. Met name ding 22 sprak me aan omdat dit gaat over de rol van de bibliotheek in de toekomst. En dat brengt me ook wel bij een verbeterpunt. Ik merk dat je deze cursus vrij oppervlakkig kunt doen, je proeft overal aan maar vergeet het ook weer snel. Nu is kennismaken ook een doel van de cursus. Om het wat meer te verdiepen en te laten beklijven, zou er een verdiepingsopdracht aan gekoppeld kunnen worden.

Een voorbeeld:
Iedere deelnemer van de groep kiest een 'ding' dat toegepast gaat worden in de praktijk - dus niet de leerpraktijk, want dit is fictief- maar echt in de bibliotheek voor onze klanten. Op die manier zul je als deelnemer tegen een aantal aspecten en praktische problemen aanlopen en er uiteindelijk veel van leren. Laat alle deelnemers hun ervaringen met elkaar delen (presentaties/filmpjes/ in een netwerk).
Ik denk dat de informatie die je dan hebt ontvangen makkelijker toepasbaar wordt. Daarnaast kunnen directe collega's op de vestiging er ook bij betrokken worden omdat je ook iets voor hun maakt.

3 opmerkingen:

  1. Allereerst gefeliciteerd met het behalen van de 23-dingen finish. Het is je (zij het op de nipper) gelukt het helemaal te doorlopen, en dat in deze hectische tijd. Complimenten daarvoor. Bedankt voor je mooie en kritische evaluatie.
    Ik ben het met je eens dat er wat meer verdieping zou mogen zijn maar........ Die zou er ook kunnen zijn doordat de deelnemers meer interactie zouden toepassen. De bedoeling is uiteindelijk dat er veel meer op elkaars blogs gereageerd wordt en dat je daardoor ook weer veel van elkaar leert. Dat dat niet gebeurt kan aan verschillende dingen liggen, waarvan tijdsgebrek er 1 is en de verplichting van deze training een tweede.
    Ook kunnen we doordat de training geheel online gedaan wordt niet echt checken wat deelnemers nu zelf er van leren en wat ze evt. kopieren/plakken. Het uitgangspunt is dat de verantwoording bij de cursist ligt en dat er veel te leren is als je interesse voldoende hebt.
    Ik vind je aanvullend voorstel een heel goed idee maar dat zal dus alleen werken wanneer er echt gemotiveerde deelnemers zijn en men het nut en de noodzaak ervan inziet. Ik neem het in elk geval mee voor de evaluatie.
    Ik zie je morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marie-José,

    Proficiat met het ontdekken van deze 23 dingen. Je mag wel trots zijn op jezelf, dat ben ik ook op jou! Reorganisatie, verbouwing, retail, nieuwbouw, privé-verhuizing etc. etc. complimenten.

    En inderdaad, veel cursisten zijn blij dat 'het erop zit', maar naar mijn mening begint het nu pas! Verdieping past daar goed bij. Enkele jaren geleden hebben we als team Zuid een ding 24 uitgevoerd. Verder ontdekken en nadenken over voordelen voor de bieb (zowel voor collega's als klanten) is nu aan de orde. Daarnaast komt web 3.0 natuurlijk om de hoek kijken. Nog genoeg te ontdekken dus!

    Je hebt in ieder geval nu de champagne dubbel en dik verdiend .. proost !!!

    Groetjes, Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat met het behalen van de eindstreep van 23.dingen. Een groot compliment voor jou, dat je in deze zeer roerige tijden toch nog tijd hebt genomen om aan 23.dingen te werken! Je kunt trots zijn op jezelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen