vrijdag 5 oktober 2012

# 21 Aquabrowser & my discoveries

# 21 Aquabrowser en My Discoveries
Heb de artikelen gelezen en ben het eens met de overall strekking dat een bibliotheekcatalogus dynamischer kan en dat mensen via sociale netwerken boeken aan elkaar aanbevelen. Het gaat veel sneller dan vroeger, toen gebeurde dit mondeling. Ik ben ingelogd bij My Discoveries en ik vond het een vreemde site. De lijsten die er staan, vind ik niet dynamisch. Bovendien staan er veel onderwerpen tussen waar geen boeken aan gekoppeld zijn. Ik heb zelf een boek toegevoegd aan de lijst van 23 dingen, dat ging verder allemaal soepel. Toch vind ik het systeem suboptimaal. Ik kan materialen taggen, recenseren. Maar voor mensen die geen lid zijn van My Discoveries is het verder niet zichtbaar. Wat ik ook mis is het interactieve, maar misschien heb ik maar te kort op my discoveries gezeten om dat te ervaren. Worldcat is een prettigere site, betere lay-out. Het valt me op dat de catalogus heel ruim is, zelfs een tamelijk obscuur banketbakkersboek is er te vinden. Ik vraag me af of de informatie die de leden van Worldcat toevoegen ook zichtbaar is voor andere leden. De informatie is openbaar, maar hoe openbaar? Kan iemand daar meer over vertellen?worldcat

2 opmerkingen:

  1. Interessante vraag. Ik heb gezocht op Internet en het antwoord niet gevonden! Wel veel info via deze (waarschijnlijk bekende) site: http://www.oclc.org/nl/nl/worldcat/about/default.htm

    Wie heeft het antwoord??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie wel dat je je profiel openbaar of prive kunt maken, zou daar niet oa het verschil gemaakt worden tussen info die zichtbaar is voor iedereen of info die alleen voor jezelf zichtbaar is. Ik vermoed van wel maar zeker weten doe ik het niet. We zouden het eens uit kunnen proberen: Ik heb bij het boek "De Paardenfluisteraar" van Evans de tag "verfilmd" toegevoegd. Kunnen jullie die zien?
    Bij het aanmaken van een lijst kun je kiezen of je die zichtbaar wilt maken voor iedereen of alleen voor jezelf.
    Leren door uitproberen :)

    BeantwoordenVerwijderen