woensdag 3 oktober 2012

# 17 mobiel internet
Mobiel internet kan op verschillende manieren ingezet worden in de bibliotheek. Als ik begin te dromen, dan denk ik aan een vorm van augmented reality, waarbij je bijvoorbeeld op basis van je lezersprofiel boeken kunt 'zien' in de bibliotheek. Op deze manier springen jouw soort boeken eruit, waardoor je ze gemakkelijk kunt vinden. Met een druk op de knop krijg je meer informatie, recensies en tips van andere lezers, eventueel koppelingen naar andere boeken.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat je op elk boek een QR-code aantreft waardoor je meer achtergrondinformatie kunt krijgen over schrijver, onderwerp etc.
Een ander idee zou kunnen zijn: klanten informeren via What's app. Als klant kun je je aanmelden via What's ap en de bibliotheek houd je op de hoogte van zaken die je interesseren.
Ten slotte zou je uiteindelijk ook moeten kunnen lenen met je mobiele telefoon, deze wordt je biebpas en je betalingsmiddel. Je scant een boek op je telefoon en je hebt het geleend, geen dure apparatuur meer. Er zijn vast nog meer toepassingen te bedenken. Ik heb zelf al enige tijd een smartphone en het is waar, ik kan niet meer zonder. Bellen is overigens hetgene waarvoor ik mijn telefoon het minst gebruik.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Marie-José, ik heb hier niets aan toe te voegen. Ik word wel enthousiast over je ideeën ... ik ga er verder over nadenken. Het zijn ideeën die naar mijn mening zeker te realiseren zijn (zelfs op vrij korte termijn).

    Deze ideeën zou je mooi kunnen delen op Yammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, heb je trouwens de bieb app ???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ja, bellen doe ik ook zelden met mijn smartphone. Grappig dat we het toch nog steeds een telefoon blijven noemen.
    En wat Jeanne zegt zou ik zeker doen: plaats op Yammer deze ideeen en vraag collega's eens met je mee te dromen. Wie weet wat er voor moois ontstaat want zoals Jeanne ook zegt, de ontwikkelingen gaan zo snel, het zou best eens waarheid kunnen worden.
    Ik reserveerde laatst bij de bioscoop via internet. Daarbij kon ik een code op mijn telefoon zetten en daarmee kon ik binnen bij de bios. Ik vond dat handig, dus wat jij aangeeft lenen met je telefoon: ik denk dat heel veel klanten dat ook handig zouden vinden. Gemak dient de mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En de biebapp is wel handig maar nog niet perfect helaas. Wanneer klanten reserveren worden de boeken altijd op BTC klaargezet en dat is natuurlijk niet de bedoeling voor klanten van andere vestigingen. Ik vind het overigens heel lang duren eer dat eens opgelost is.
    Zo brengt deze digitalisering vaak meer ergernis dan gemak.

    BeantwoordenVerwijderen