donderdag 4 oktober 2012

# 18 Library Thing

#  18 Library Thing
Het catalogiseren van mijn boekenkast ging niet zo goed. Veel boeken kon ik niet terugvinden via dez zoektools. Hoewel Bol.com en Bruna erin zitten, kon ik daar geen boeken terugvinden. Dus heb ik vooral gebruik gemaakt van de bestanden van Amazon.com en De Koninklijke bibliotheek. Een aantal boeken die ik wilde toeveogen waren daar niet te vinden. Ik realiseer me dat ik handmatig had kunnen invoegen, maar bij gebrek aan ISDN-nummers (boeken staan ingepakt op zolder i.v.m. verhuizing) ben ik daar niet aan begonnen. Ik merk dat bij deze applicatie mijn niet bibliothecaris zijn mij parten speelt. Ik lees een boek ter ontspanning of uit interesse. Ik heb persoonlijk weinig behoefte om mijn boeken in een catalogus onder te brengen. Ik heb gezien dat de boeken die ik op mijn lijst heb gezet, vrij populair zijn, evenals de schrijvers. Ik kan mij voorstellen dat als je van zeer specifieke genres houdt, Library Thing je in contact brengt met andere fans. Verder kan ik mij voorstellen dat je via Library Things kunt grasduinen in de catalogus van grote bibliotheken zoals de Library of Congres in de VS. library thing

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marie-José, als je in de front-office werkt kan je zeker je voordelen doen met de diverse boekencommunities (Library Thing, deboekensalon, watleesjij.nu etc.). Steeds meer klanten zijn digitaalvaardig en als je deze sites aanbiedt, zijn ze daar zeker blij mee, dat beetje extra bieden ...
    De site www.boekenliefde.nl is ideaal voor leden van de bieb die vaak de materialen te laat inleveren. Deze site stuurt je namelijk (ruim) voor de inlevertermijn een herinneringsmail. Als je boeken hebt ingeleverd, ontvang je weer een mail wat je van de boeken vond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merkte laatst zelf ook dat erg veel titels niet meer te vinden zijn in LT. Dat vind ik erg vreemd omdat juist bol.com en bruna en niet te vergeten de KB bijna alle titels wel hebben volgens mij. Ik heb de app van LT op mijn telefoon gezet. Je kunt dan de isbn code op het boek gewoon scannen en dat wordt deze (als hij hem dus vind) meteen aan je lijst toegevoegd, dat vind ik dan wel weer leuk.
    Er komen ook steeds meer extra's. Ik vind zelf deze twee erg leuk:
    * LibraryThing: Leden Weggevers stelt leden in staat boeken gratis weg te geven aan leden die bereid zijn deze te bespreken.
    * LibraryThing: Vroege Recensenten stelt gratis boeken beschikbaar voordat ze uitkomen, aan leden die bereid zijn ze te bespreken

    BeantwoordenVerwijderen